Welkom bij
Omroep Landgraaf
Tegels eruit, groen erin!
Medewerker meldkamer & cameratoezicht
Analist Sociale Veiligheid & Buurtregie
Wil je een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefbaarheid- en veiligheid in...
Consulent Jeugd
Heb jij ervaring binnen het werkveld Jeugd? Word jij enthousiast van regie voeren in complexe...
Nieuw kabinet kan meer met belastingen, ‘computers fiscus kunnen het straks aan’
Een nieuw kabinet kan het belastingstelsel flink wijzigen. Na noodgedwongen jarenlang 'nee' verkopen aan de politiek, is de boodschap van de Belastingdienst aan de formerende partijen nu positiever: de computersystemen kunnen vanaf 2027 best veel wijzigingen aan. Dat vertellen ingewijden aan de NOS.
Dat betekent dat de onderhandelende partijen nu al meer bewegingsvrijheid hebben om nieuwe plannen te bedenken en wetten voor te bereiden. Bij eerdere formaties kregen politieke partijen bijvoorbeeld nog te horen dat iets relatief kleins als een btw-tarief niet eens veranderd kon worden op het moment dat de politiek dat wilde. De verouderde computersystemen zouden het niet aankunnen.
Als een nieuw kabinet de volle termijn uitzit, valt het jaar 2027 in de nieuwe regeerperiode. Bij de fiscus is men vol zelfvertrouwen dat de computers er tegen die tijd echt klaar voor zijn. Tot die tijd is men vooral bezig met het vernieuwen van de ICT.
Uitspraken Hoge Raad over box 3
Er hangt nog wel één dreiging in de lucht: de Hoge Raad moet nog uitspraken doen over box 3, de vermogensrendementsheffing. Die worden in augustus en september verwacht. Als uit die uitspraken blijkt dat op dat terrein onterecht belasting is geheven, moet er mogelijk veel geld terugbetaald worden. Binnen het ministerie houdt men rekening met een kostenpost van maar liefst 4 miljard euro.
De computersystemen moeten in dat geval ook worden aangepast aan hoe er wél belasting op vermogen geheven mag worden. Dat moet door de programmeurs gedaan worden die juist aan de slag moeten met de broodnodige vernieuwing van de computersystemen.
Jaartje speling
Komt er in dat geval vertraging? Nee, waarschijnlijk niet, is volgens betrokkenen de boodschap aan de formatie. Zelfs in het slechtste geval kan de politiek in 2027 nieuwe plannen in laten gaan, verwachten ze bij de Belastingdienst. Over het belastingjaar 2027 moet in 2028 aangifte gedaan worden; dan pas hoeven de computers er klaar voor zijn. Er is dus een klein beetje speling om de belofte aan de politiek ook bij een tegenslag waar te kunnen maken.
De Belastingdienst vraagt wel iets van de formatie: doe tot 2027 een beetje rustig aan met nieuwe fiscale plannen. Op sommige punten, zoals voor de erf- en schenkbelasting, zijn de systemen al redelijk up-to-date en kunnen wijzigingen gemakkelijker worden doorgevoerd. Maar verder heeft de fiscus vooral tijd en ruimte nodig om de nieuwe computersystemen op tijd klaar te krijgen, zeggen ambtenaren tegen de formerende partijen.
Twee systemen
En dat vernieuwen is een hele klus: de oude systemen, die soms nog gebaseerd zijn op softwareprogramma's van tientallen jaren geleden, moeten nu blijven draaien terwijl daarnaast een compleet nieuw systeem wordt gebouwd. In de tussentijd moeten alle politieke plannen in beide systemen worden doorgevoerd én de Belastingdienst heeft ook nog een hele klus liggen om privacywetgeving als de AVG door te voeren in deze verouderde systemen.
De directeur-generaal van de Belastingdienst is eind maart bij de formatie aangeschoven om te vertellen dat er steeds meer kan, maar niet alles tegelijk. Via contacten met ambtenaren is er met de formatietafel over verdere details van de uitvoering gesproken, weten betrokkenen.
NRC: kabinet versoepelde stikstofregels speciaal voor Schiphol
Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof, VVD) heeft de afgelopen jaren de stikstofregels versoepeld voor luchthaven Schiphol, ondanks een negatief advies van haar hoogste stikstofambtenaar. Schiphol kon hierdoor makkelijker een natuurvergunning krijgen, waardoor het aantal vluchten niet omlaag hoefde. Dat meldt NRC op basis van interne documenten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), die zijn opgevraagd voor milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB).
In een reactie zegt een woordvoerder van Van der Wal dat Schiphol dezelfde behandeling heeft gekregen als andere private partijen die extern salderen met een andere private onderneming. Extern salderen is het overnemen van de stikstofruimte die ontstaat als iemand op een andere locatie stopt.
Volgens het ministerie is de overheid verantwoordelijk voor de staat van de natuur, maar hoeft een private partij niet te toetsen of er nog ruimte is die eerst naar natuurherstel moet.
'Vraagtekens deskundigen'
Deskundigen zeggen tegen de krant dat de vergunning waarschijnlijk niet standhoudt bij de rechter. Andere bedrijven zouden geen aanspraak kunnen maken op de versoepeling.
De versoepeling draaide onder meer om negen boerenbedrijven in de buurt van de luchthaven, die Schiphol begin vorig jaar aankocht. Uit de documenten blijkt dat Schiphol de hoeveelheid stikstof die werd bespaard doordat de boerderijen stopten, volledig mocht gebruiken om de eigen uitstoot aan stikstof te compenseren. De overheid controleerde niet of er natuurgebieden in de omgeving zijn die eerst moeten herstellen, hoewel dat volgens de krant wel vereist is volgens de Europese regels. Andere Nederlandse bedrijven worden daar wel aan gehouden, schrijft NRC.
Bewust vertraagd
De ambtenaren van het ministerie werkten bewust traag aan een nieuwe natuurvergunning, schrijft de krant verder. De luchthaven zou daardoor langer kunnen wegkomen met een hoge uitstoot. Toen de natuurvergunning uiteindelijk werd verleend aan Schiphol, afgelopen herfst, hield het ministerie er al rekening mee dat natuurorganisaties daar juridische procedures tegen zouden beginnen, maar intussen was er tijd gewonnen: "De verwachting is dat dit zeker anderhalf jaar oplevert", schrijven de ambtenaren volgens NRC aan Van der Wal.
Het ministerie ontkent tegenover de NOS dat er sprake was van het bewust traineren van de vergunning: "Op basis van voortschrijdend inzicht en mede naar aanleiding van ingediende zienswijzen en advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage is de aanvraag verschillende keren gewijzigd en aangevuld. Dat kost tijd en moet zorgvuldig gebeuren."
Zorgen over werkgelegenheid
De welwillende houding van het ministerie tegenover de luchthaven komt voor een groot deel voort uit zorgen over het mogelijk verdwijnen van vluchten en daarmee ook werkgelegenheid, schrijft NRC.
Onderzoeker omgevingsrecht Ralph Frijns noemt een tactiek van vertraging door het ministerie tegenover de krant kwalijk: "Je hebt je aan de wet te houden, zeker als rijksoverheid."
STICHTING OMROEP LANDGRAAF
ANBI stichting sinds 2016 | RSIN: 9894652
ANBI Statuut
Gegevens en Jaaroverzichoverzichten
Jaaroverzicht 2022
Jaaroverzicht 2021
Jaaroverzicht 2020
Jaaroverzicht 2019
Klachtenprocedure
Bezoekadres
Pucciniplein 1
6371 LB Landgraaf
Contact
info@omroeplandgraaf.nl